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El pequeño y fabuloso Thunder

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El pequeño y fabuloso Thunder

Mensaje  Marcelo R.Cimino el Lun 09 Ago 2010, 9:43 pm

El pequeño y fabuloso Thunder


The Joint Fighter-17


The Joint Fighter-17 (JF-17) Thunder multi-role fighter was jointly developed by China and Pakistan. Most of the development was carried out in China by Chengdu, however development costs were split equally. It was reported that Russian Mikoyan design bureau provided some assistance in development of this aircraft, which started in 1999. Aircraft made it's maiden flight in 2003. Official Chinese designation is the Fighter China-1 or FC-1 Xiaolong (Fiece Dragon). First fighters were delivered to Pakistan in 2007 - 2008. A further order for 42 was signed in 2009. It is speculated that total requirement of the Pakistani Air Force is for 250 fighters. This multi-role aircraft is also proposed for developing countries as a low-cost replacement, for their ageing types. Recently Azerbaijan ordered 26 of these fighters.

It is worth mentioning that the FC-1 traces it's origins to the Super-7 programme. It was a joint Chengdu-Grumman development project to upgrade the Chinese J-7 fighter. This programme was cancelled in 1990. China continued the Super-7 project and renamed the design as the FC-1.

The JF-17 Thunder has a conventional aerodynamic layout. Aircraft is fitted with Russian Klimov RD-93 turbofan engine with afterburner. It is a derivative of the RD-33, used on the MiG-29. In 2007 a contract was signed to supply 150 RD-93 engines for the JF-17, exported to Pakistan. China is also developing an indigenous turbofan engine, which is a copy of the RD-93, but has some modifications. It is designated as the WS-13 (Tianshan-21).

The Thunder multi-role fighters delivered to Pakistan are fitted with Italian Grifo S-7 multi-track, multi-mode pulse Doppler radar. It has look-down, shoot-down capability. Other radars can be fitted. Avionics systems will be gradually upgraded in later batches.

This aircraft is intended for air defense and ground attack missions. It is armed with a single 23-mm GSh-23 or 30-mm GSh-30 twin-barrel cannon. Maximum weapon payload is about 3.7 t. There are five hardpoints and two wingtips for missiles and fuel tanks. The JF-17 has beyond visual range attack capability. It's primary weapon are Chinese PL-12/SD-10 medium-range air-to-air missiles with active radar-homing. Aircraft also carries short-range Chinese PL-7, PL-8, PL-9 or US AIM-9P, mounted on wingtip rails. The JF-17 multi-role fighter can also carry general purpose of laser-guided bombs. Aircraft has no in-flight refueling capability.

A twin-seater variant of this fighter is proposed.






traducción del inglés al español google y muá

El Programa Conjunto de combate-17 (JF-17) Trueno de combate multi-rol fue desarrollado conjuntamente por China y Pakistán. La mayoría del desarrollo se llevó a cabo en China por Chengdu, sin embargo los costos de desarrollo se divideieron en partes iguales. Se informó de que la oficina de diseño Mikoyan (Rusia) proporcionó asistencia en el desarrollo de este avión, que comenzó en 1999. Su vuelo inaugural fue en 2003. La designación oficial china es la Xiaolong Fighter China FC-1 o 1-(Fiece Dragón). En primer lugar Los cazas fueron entregados a Pakistán en 2007 hasta 2008. A fin de completar 42 ,se firmó una reafirmación de pedidoen 2009. Se especula que las necesidades totales de las Fuerzas Aéreas de Pakistán es de 250 cazas. Este avión multi-rol, se propone para los países en desarrollo como un reemplazo de bajo costo. Recientemente Azerbaiyán ordenó 26 de estos cazas.

Vale la pena mencionar que el FC-1 tiene sus huellas oríginaria en los Super-7 . Fue un proyecto conjunto de Chengdu-Grumman desarrollo para mejorar los aviones de combate J-7. Este programa fue cancelado en 1990. China continuó el proyecto Super-7 y cambió el nombre del diseño como el FC-1.

El JF-17 Thunder tiene un diseño aerodinámico convencional. El Avion está equipado con motor Klimov RD ruso-93 turbofan con postquemador. Es un derivado del RD-33, utilizados en el MiG-29. En 2007 se firmó un contrato para suministrar 150 RD-93 motores para el JF-17, exportados a Pakistán. China también está desarrollando un motor turboventilador indígenas, que es una copia de la RD-93, pero tiene algunas modificaciones. Se señala como el WS-13 (Tianshan-21).

Los aviones de combate multi-rol Trueno entregados a Pakistán están equipados con el radar italiano Grifo S-7 multi-pista, multi-modo de pulso de radar Doppler. Tiene mirada hacia abajo, la capacidad de derribo. Otros radares puedan estar equipados. sistemas de aviónica se irá actualizado en lotes más tarde.

Este avión está diseñado para misiones de defensa aérea y ataque a tierra. Está armado con un sol cañon de 23-mm GSh-23 o 30 mm de cañón GSh-30 de doble cañón. Carga máxima arma es alrededor de 3,7 t. Hay cinco puntos de anclaje y dos puntas de las alas para misiles y tanques de combustible. El JF-17 tiene más allá de la capacidad visual ataque rango. Es arma principal son chinos PL-12/SD-10 de alcance medio-misiles aire-aire con radar activo-homing. Aeronaves también lleva corto alcance chino PL-7, PL-8, PL-9 o los EE.UU. AIM-9P, montado sobre raíles puntas de las alas. El combate JF-17 polivalente, también puede llevar a fines generales de las bombas guiadas por láser. Aviones no tiene suministro en vuelo capacidad.

Una variante biplaza de este luchador está en desarollo.







Especificaciones


Entered service 2007
Crew 1 men
Dimensions and weight
Length 14 m
Wing span 8.5 m
Height 5.1 m
Weight (empty) 6.4 t
Weight (maximum take off) 12.7 t
Engines and performance
Engines 1 x Klimov RD-93
Traction (dry / with afterburning) 49.4 / 84.4 kN
Maximum speed ~ 2 200 km/h
Service ceiling 16.7 km
Ferry range 3 000 km
Combat radius 1 350 km
Armament
Cannon 1 x 23-mm / 30-mm
Missiles PL-12 medium-range; PL-7, PL-8, PL-9, AIM-9P short-range
Bombs general purpose or laser-guided bombs







fuente:www.military-today.com + google imágenes

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